Fundamentalitet
Typografien i den minimalistiske stilart, er baseret på enkle streger og kurver. Tykkelsen af et samlet ord kan variere, men et gennemgående træk ved, skrifterne er det fundamentale i et bogstav.
Stilarten opstod først og fremmest i forskellige kunstformer som, skulptur, litteratur, billedkunst og installationskunst. Stilarten brød for alvor igennem i 1960'erne i USA efter man i 40'erne og 50'erne havde beskæftiget sig meget med akstakt ekspressionisme, som var meget eksplosivt, farverigt og stærkt og kaotisk i sit udtryk.
Grundstenene for minimalismen blev lagt af den hollandske kunstbevægelsen ”De Stijl”. Kunstformen eksisterede kort fra 1917 til 1931, men arbejdede grundlæggende med simple visuelle kompositioner, vertilkale og horisontale linjer og enkle farver. Man valgte derfor med minimalismen, at arbejde med meget få, enkelte og fundamentale figurer og typografier for at ramme en bredere målgruppe.
Minimalisme karakteriseres især ved hvad den ikke gør, og at kunstneren forsøger at holde sig ude af værket. Dette udtrykkes også gennem stilartens motto: "Less is more". Man fjerner altså det mest overflødige, men uden at fjerne essensen af betydningen. Men selvom et værk i sit udtryk er meget enkelt, kan det analyseres og frembringe, mange forskellige fortolkninger.
Ludwig Mies van der Rohe er en berømt arkitekt, som havde stor indflydelse på den minimalistiske stilart. Efter 1. verdenskrig ville han præge den moderne, arkitektoniske stil, og med klarhed og simplicitet påvirkede han hermed det 20. Århundredes arkitektoniske stil. Mies fremhævede simpliciteten og klarheden ved hjælp af materialer som industriel stål og pladeglas. Dette gav hans bygninger elegance, og kaldte selv sine bygninger for "skind og ben"-arkitektur. Hans modernistiske tankegang kom sig af den russiske konstruktivisme, og deres ideologi om effektivitet ved brug af indisturelle materialer. Han var fascineret af simple og rene retningslinjer, samt udvidelsen af rum omkring og I bygningen.
Frank Stella er en amerikansk kunstner, der arbejdede både på lærred og med skulpturer. Han var en del af en kunstnerisk bevægelse, der gik fra den abstrakte ekspresionisme til minimalismen. I begyndelsen af sin kunstneriske karriere udviste han allerede tegn på den minimalistiske tankegang, da han udtalte at billeder ikke var andet end en flad overfalde med maling på og intet andet. Dette illustreres i hans maleri harren ll.
Carl Andre er født i 1935 og er en meget anerkendt amerikansk kunstner og skulptør indenfor minimalismen. Han blev i starten af sin karriere introduceret til skulptørkunsten gennem hans bekendtskab til kunstneren Constantin Brâncuși, som også beskæftigede sig med maleri og fotografering. Han arbejdede også meget tæt sammen med grafikeren Frank Stella, som han delte studio med fra 1958 til 1960.
Carl André beskriver sig selv som "Matterist", fordi han primært arbejder med rå materialer som mursten, blokke eller plader. Han er ikke skulptør i den forstand at han hukker eller udhuler i et materiale, men at han stabler, og arrangerer komponenter for at skabe et færdigt værk. Han bruger derfor heller ingen smådele, som søm, skruer eller lim, til at samle eller fastgøre de forskellige dele. Han beskriver selv sit arbejde og sine værker, som udforskning af materialernes egenskaber. Carl André arbejder oftest med serier af værker af samme materiale. Hans mest kendte værk "Equivalent VIII", fra 1966, bestod af 8 skulpturer alle i samme størrelse, højde, og volumen men i forskellige former.
Typografien i den minimalistiske stilart, er baseret på enkle streger og kurver. Tykkelsen af et samlet ord kan variere, men et gennemgående træk ved, skrifterne er det fundamentale i et bogstav.
Minimalistisk typografi klassificeres som "sans serif", dvs. at bogstaverne ingen fødder har og man anvender hverken ornamenter eller kontraster i de enkelte bogstavers streg eller tykkelse.
Farverne blev prioriteret på en mere påskønnet måde, hvilket betyder, at få farver blev sat sammen. Farver som ofte matchede hinanden. I de senere år er er farverne blevet mere matte, og nuancer som sort, hvid og grå dominerer den minimalistiske stilart betydeligt.
I den minimalistiske stilart benytter man sig af de mest basale og grundlæggende former og figurer. Stilen arbejder ofte med geometriske former og kan ofte karakteriseres som skarp og kold. I slutningen af 90'erne begyndte den kunstneriske og visuelle del af minimalismen at træde i kraft, og den simple geometri og klare, simple farver blev for alvor et tydeligt eksempel på minimalismen.
"Less is more" blev en tydelig flugt fra den tidligere ekspressionisme, og struktur og rene linjer blev brugt i alle udtryksformer.
Minimalisme findes også i boligindretning, mode og har også gennem nyere tid udviklet sig til at være en livsstil, hvor det handler om at leve så enkelt som muligt og gerne med så få ting som muligt. Den minimalisme man ser i dag, er inspireret af den minimalisme som opstod tilbage i 1960'erne.
Artikel om minimalisten, Morten Brask
Artitkel om minimalisme